Як вчителі та репетитори можуть зробити уроки української мови більш цікавими та ефективними?
Вчителі бідкаються, що у цифрову епоху діти мають проблеми із концентрацією уваги, їм нудно на уроках. Чи можуть це змінити репетитори та вчителі української мови зокрема? Це один із базових предметів, тож сьогодні увага саме йому. Без знання мови не можна уявити саме життя, зокрема і подальшу академічну успішність у вузах. Але щоб учням було цікаво її вивчати, варто відмовитись від застарілих, архаїчних фактично методів на користь нових. Тоді і проблема незацікавленості перестане бути гострою.
Як можна мотивувати учнів до вивчення української мови?
Варто проводити нестандартні форми уроків, де діти були б більш залученими, працювали у групах, могли дискутувати, вільно висловлювати думки.
Які саме формати маються на увазі:
мозковий штурм;
веб-квест;
створення ментальних карт;
урок-мандрівка Україною.
В умовах дистанційного навчання можна проводити відеоуроки. Усі зазначені види уроків інтерактивні, містять елементи гри, а отже зацікавлять дітей. Адже вони проводять за іграми у смартфоні чимало часу.
Використовуйте застосунки для навчання, не соромтеся рекомендувати їх, щоб покращити результати учнів.
Чим більш сучасні образи ви будете використовувати для роботи в класі, тим краще. Можна навіть брати для роботи речення із творів сучасної української літератури, які не входять до шкільної програми. Це особливо стосується позакласної, позашкільної роботи. Репетитор має трохи більше свободи, ніж вчитель.
Якщо можна провести паралелі із сучасними творами, кіно, серіалами, це чудово! Будь-який матеріал із шкільної програми буде так сприйматися набагато легше. З часом про нудьгу можна буде забути. Навіть слабкі діти будуть зацікавлені покращити свої навчальні досягнення. Бо у них креативний, сучасний вчитель. Це працює!
Як задіяти різні канали сприйняття?
У когось краще працює візуальний канал, хтось ліпше сприймає інформацію на слух. А комусь більш ефективно вдається засвоювати матеріал при виконанні певних дій, бо він кінестетик. Врахуйте індивідуальні особливості учнів, спостерігайте за ними. Навчання буде більш корисним, більш ефективним. Можете питати думки самих учнів, особливо якщо ви тільки прийшли до школи, якщо мало знаєте дітей саме якогось конкретного класу.
Як створити сприятливу психологічну атмосферу?
Використовуйте гумор, наприклад, якщо щось виходить не одразу так, як треба. Підтримуйте учнів, підбадьорюйте їх. Тоді атмосфера на уроці буде приємною. Особливо це важливо зараз, під час війни. Але не варто перегинати палицю. Звісно, дисципліна має бути. І треба знати, над чим можна сміятися, а над чим не варто. Деякі межі досить тонкі, а діти вразливі. Станьте для них прикладом.
Чи є якийсь метод, який точно спрацює?
Розумієте, діти спонтанні, тому ні. Вони ростуть, формуються, змінюються. У них бурхлива енергія, яку треба спрямовувати у правильний бік.
Як висновок можна сказати наступне:
у молодшій школі краще використовувати ігрові форми занять;
середня школа передбачає групову роботу, коли клас розбивається, наприклад, на команди, працює над різними типами завдань, також максимально діти залучаються до позашкільної роботи, бо мають достатньо вільного часу поки що;
старша школа має враховувати рівень підготовки учнів, їх майбутнє професійне спрямування, уроки для профільних та непрофільних класів мають відрізнятися за рівнями складності.
Зробіть так, щоб кожного уроку учні не знали, чого очікувати. Не варто робити поширену помилку, а саме: повторювати матеріал підручника мало не дослівно. Так зацікавити неможливо!
Також завжди створюйте умови, в яких дитина може зробити вибір. Дайте кілька завдань, а учень нехай сам обере, яке йому більш цікаве. Звісно, що вони не мають бути надто легкими чи складними.
Якщо навчання очне, використовуйте якомога частіше інтерактивні дошки, проводьте презентації.
Якщо є можливість запросити на урок цікавого гостя, зробіть це. Є можливість поїхати до іншого міста, у певний музей, у будинок, де жив митець? Чому б і ні?
Чим більше ви самі знаєте про сучасне життя, тим краще. Щиро цікавтеся дітьми, і все вийде!