Твори геніального українського вчителя Василя Сухомлинського видані 53-а мовами світу, загальним тиражем майже 15 млн примірників. Хоча якщо розповісти про принципи його педагогіки коротко, то все вийде просто і зрозуміло – як абетка.
Твори геніального українського вчителя Василя Сухомлинського видані 53-а мовами світу, загальним тиражем майже 15 млн примірників. Хоча якщо розповісти про принципи його педагогіки коротко, то все вийде просто і зрозуміло – як абетка.
А
Азбука виховання людяності полягає в тому, щоб дитина, віддаючи тепло своєї душі іншим людям, знаходила в цьому особисту радість. Б
Бажання вчитись – як ніжна квітка, котра живиться тисячами корінців, що невтомно працюють у вологому ґрунті. Ми їх не бачимо, але дбайливо оберігаємо, знаючи, що без них життя і краса загинуть. В
Виховувати – це насамперед знати дитину, а щоб знати, треба постійно бачити, вивчати. Без знання дитини, без глибокого розуміння всієї складності явищ, які відбуваються в її душі, виховання стає сліпим і тому беззмістовним. Г
Години відпочинку – найскладніший період духовного життя, коли людина користується цінностями культури, що їх створили інші люди. Д
Дитина – дзеркало морального життя батьків. Е
Емоційна самооцінка – це грунт, на якому проростають зерна моральних повчань. Ж
Життя – найкращий критерій не тільки істинності знань, а й стійкості переконань, єдності думок і почуттів. З
Здоров’я великою мірою залежить від духовного життя, зокрема від культури розумової праці. І
Ідея опановує юну свідомість найглибше тоді, коли образи правди, добра, істини виражаються в праці. Ідея стає переконанням тоді, коли вона добута з лавинів фактів і речей діалектичним мисленням. Це біль серця за правду, істинну красу. К
Казка – свіжий вітер, що роздмухує вогник дитячої думки й мови. Це ключик, за допомогою якого можна відкрити джерела думки й слова, і вони заб’ють життєдайними струменями. Л
Лінощі душі – це байдужість до людини. Якщо ти не помічаєш чужого горя, значить у тебе небезпечна хвороба – лінощі душі. М
Мудра людська любов до дитини і дитинства - це почуття, одухотворене глибокою думкою, багатством мислі.
Мудрість любові батька й матері до дітей, уміння любити так, щоб діти були вам безмежно віддані, - навряд чи є щось складніше, мудріше і більш хвилююче у світі людського. Н
Навчання може стати для дітей цікавою, захоплюючою справою, якщо воно осягається яскравим світлом думки, почуття, творчості, краси. О
Обдаровані, талановиті усі без винятку діти. Розпізнати, виявити, розкрити, виростити, виплекати в кожного учня його неповторно індивідуальний талант – це означає піднести особистість на високий рівень розвитку людської гідності. П
Педагогічна ідея – це крила, на яких злітає колективна творчість. Р
Режим праці – це педагогічно доцільна послідовність різних видів трудової діяльності, яка забезпечує умови для всебічного розвитку учня. С
Сім’я – перше джерело, з якого починається велика річка патріотичних почуттів і переконань. Т
Творчість дітей – глибоко своєрідна сфера їхнього духовного життя, самовираження і самоутвердження, у якому яскраво виражається індивідуальна самобутність кожної дитини. У
Урок – перше вогнище, зігрівшись біля якого, людина прагне стати мислителем, перша іскра, що запалює смолоскип допитливості і моральних переконань. Ф
Фізична праця відіграє таку саму важливу роль у формуванні фізичної досконалості, як і спорт. Без здорової втоми, людині не може бути повною мірою доступна насолода відпочинку. Х
Хвалити треба тоді, коли учень піднявся над вимогами азбуки моральної культури. Ц
Цнотливість – моральна передумова чистої, благородної любові. Ч
Читати – означає бути чутливим до змісту й краси слова, до його найтонших відтінків. Ш
Школа – вічне вогнище краси. Це зосередження добрих почуттів, тонких переживань, райдужних спогадів про золоте дитинство. Щ
Щастя – не бездумне споживання ласки, доброти, сердечності, віра в світле й радісне майбутнє.
Підготувала Людмила Бойко, сайт для батьків "Діти"